پارامترهای ref و out در #C
شناسه پست: 1966
بازدید: 1491

در این مقاله، همچنان ما قصد داریم در مورد متدها اما از یک منظر متفاوت صحبت کنیم. ما میخواهیم یاد بگیریم که چطور آرگومانها را با استفاده از کلمات کلیدی ref و out پاس دهیم.

این مقاله، سرفصلی از دوره آموزشی زیر میباشد:

اگر می خواهید محتویات کامل این دوره را ببینید ، می توانید بر روی لینک مبانی #c کلیک کنید.

اگر میخواهید سورس مثالهای این مقاله را دانلود کنید بر روی لینک سورس کلمات کلیدی Ref و Out کلیک کنید.

این مقاله شامل چند قسمت میشود:

در مقاله قبلی، ما زمان صدا زدن متدهایمان، آرگومانهای value type را پاس میدادیم. چرا نوع آرگومان اینجا مهم است؟

خب زمانیکه ما آرگومانی از نوع int، double، decimal و غیره (value type های پایه) را پاس میدهیم، در حقیقت مقدار واقعی آن را پاس نمیدهیم بلکه یک کپی از آن را پاس میدهیم. این به این معنی است که مقادیر اصلی ما، داخل متدها تغییر نمیکنند زیرا ما یک کپی جدید از مقدار اصلی را پاس میدهیم. در نتیجه ، تمام عملیات درون یک متد بر روی مقدار کپی شده اجرا می شوند.

ما میتوانیم این را با ذکر یک مثال نشان دهیم:

پارامترهای Ref و Out در #c

همانطور که میبینیم، مقدار متغیر number، فقط داخل متد ChangeAndWrite تغییر کرده است. اما مقدار اصلی، همان مقدار قبل از فراخوانی متد ChangeAndWrite است و هیچ تغییری نمیکند و مجددا این به این خاطر است که ما دقیقا کپی آن مقدار اصلی را پاس میدهیم.

استفاده از کلمات کلیدی Ref و Out

ما میتوانیم این رفتار پیش فرض را تغییر دهیم. اگر ما میخواهیم که مقادیر اصلی را داخل متدهایمان تغییر دهیم، میتوانیم این کار را با استفاده از کلمات کلیدی ref و out داخل امضای متد و همچنین در حین فراخوانی متد انجام دهیم.

تنها در صورتی میتوانیم از کلمه کلیدی ref استفاده کنیم که از متغیری که به عنوان یک آرگومان استفاده میکنیم قبلا از فراخوانی متد، مقداردهی شده باشد. با استفاده از کلمه کلیدی out ، نیازی نیست که قبل از فراخوانی متد، متغیر را مقدار دهی کرده باشیم، اما باید آن را داخل متد مقدار دهی کنیم.

بنابراین اجازه بدید ساده ترش کنیم. اگر بخواهیم مقدار موجود از یک متغیر را داخل یک متد تغییر دهیم از کلمه کلیدی ref استفاده میکنیم، اما اگر بخواهیم یک مقدار کاملا جدید را به متغیر مورد نظر در داخل متد اختصاص دهیم، سپس باید از کلمه کلیدی out استفاده کنیم.

مثال 1 برای Value Type

در مثال قبلی دیدیم که اگر از کلمات کلیدی ref یا out استفاده نکنیم، متغیرهای value type چطور رفتار میکنند. حال در این مثال، میخواهیم نحوه رفتار متغیرهای value type را زمانیکه از این کلمات کلیدی استفاده میکنیم را ببینیم:

ارسال متغیرهای value type با Ref و Out

این کاملا واضح است. اگر ما از کلمه کلیدی ref یا out بر روی متغیرهای value type استفاده کنیم در نتیجه مقدار اصلی آن تغییر میکند. تنها تفاوت آن این است که با کلمه کلیدی out ما میتوانیم متغیرهای بدون مقدار دهی را استفاده کنیم.

مثال ۲ برای Reference Type

ما یاد گرفتیم که reference type، مقدارش را داخل مکان حافظه خودش ذخیره نمیکند، بلکه آدرس اشاره گر به آن مکان حافظه که مقدار درونش ذخیره شده است را در خود ذخیره میکند. بنابراین زمانیکه یک آرگومان را به عنوان یک reference type به متد مورد نظر میفرستیم و آن پارامتر را تغییر میدهیم، مقدار اصلی نیز تغییر میکند. این به این دلیل است که ما کپی آن مقدار را نمیفرستیم بلکه آدرس اشاره گر به آن مقدار اصلی را ارسال میکنیم. این دقیقا مانند حالتی است که از کلمه کلیدی ref به همراه value type ها استفاده می کنیم.

اینجا هنوز میتوانیم از کلمه کلیدی  ref به همراه reference type ها نیز استفاده کنیم، اگر بخواهیم یک آبجکت جدید با یک آدرس یکسان را ایجاد کنیم.

حال همه اینها را در این مثال ببینیم:

ارسال متغیرهای reference type با Ref و Out

در اولین متد، ما از کلمه کلیدی ref استفاده نمیکنیم. در نتیجه مقدارمورد نظر تغییر می کند زیرا ما کپی آدرسی را که مقدار اصلی در آن ذخیره شده است را پاس میدهیم. در متد دوم، مقدار اصلی تغییر نمیکند. زیرا ما یک آبجکت جدید داخل متد ایجاد کردیم، بنابراین آدرس حافظه جدید اختصاص داده می شود. اما در مثال سوم، ما از کلمه کلیدی ref استفاده میکنیم و در نتیجه مقدار اصلی تغییر میکند. چرا؟ چون با کلمه کلیدی ref، ما داریم همان آدرس را به یک آبجکت جدید کپی میکنیم.

نتیجه گیری

حالا ما میدانیم که چطور از کلمات کلیدی ref و out به همراه value type و reference type ها استفاده کنیم. این یک ویژگی کاملا مفید در #C است. بنابراین دانستن کار کردن با این کلمات کلیدی، یک مزیت برای توسعه دهندگان به شمار می آید.

در پست بعدی، ما در مورد بازگشت و متدهای بازگشتی صحبت میکنیم.

نویسنده

امید عباسی
من امید عباسی هستم. سالهاست که در زمینه برنامه نویسی با تکنولوژی دات نت فعالیت میکنم و عاشق این هستم که تجربیات و دانش خودم را در این زمینه با دیگران به اشتراک بزارم. خیلی دوست دارم که نظر و انتقاد خودتون رو در مورد این نوشته برای من بنویسید تا بتونم در آینده، مطالب بهتر و ارزشمندتری را برای شما فراهم کنم. در صورت داشتن هرگونه سوال هم در قسمت دیدگاه ها میتونید با بنده در ارتباط باشید